לוגו של בי גרין דבוראות ביתית beegreen
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
דבש-לבלוג

בואו נדבר על דבש

הנוזל הסמיך והמתוק הזה מלווה את האנושות כבר תקופה ארוכה (בגאורגיה נמצא דבש בן 5500 שנה ! )
לדבש תכונות רבות המייחדות אותו, החל מהיכול המופלאה שלו לשמר את עצמו לאורך זמן ועד לתכונות רפואיות הכוללות בין היתר חיטוי וחיזוק המערכת החיסונית.

דבש יכול להגיע בטעמים, בצבעים ובמרקמים שונים הנקבעים על פי עונות השנה, הפרחים מהם הופק הדבש ואופן התערבות האדם בתהליך (אם בכלל).

אפשר לדבר רבות על אופן הפקת הדבש בידי הדבורים, התהליכים השונים המעורבים בהפקתו והשפעתם על תוצרתת הדבש, אך לנושא זה נקדיש בלוג נפרד.
חוץ מזה, יש גם השפעה לא קטנה שלנו, בני האדם.

חדי העין המסתובבים בסופר הקרוב לבית יבחינו בהערות על אריזות הדבש "לא מחומם" או "ללא תוספת סוכר"- רומזים "לא התערבנו!"
ההתערבויות נועדו להקל על האדם. חימום הדבש יוצר דבש נוזלי, נוח יותר לשימוש ולמזיגה והוספת סוכר מאפשרת את הגדלת תפוקת הדבש בכוורת.
אבל.. דבש מחומם מאבד מערכיו התזונתיים ומסגולותיו האנטי-בקטריאליות.
הוספת הסוכר מייצרת דבש בעל טעמים שטוחים ופוגעת בדבורים. תחשבו על זה- דבורה שבאופן טבעי מבקרת באלפי הפרחים שבשדה ואוספת מהם ארומות ומגוון טעמים לדבש נאלצת לייצר את אותו הדבש ממזון לא מגוון, ללא ארומות וללא ערכים תזונתיים. ג'אנק פוד.

*כהערת שוליים נציין שבאופן טבעי יש הבדלים בין דבשים שונים- בעומק הטעם ובמרקם, אבל אלו מושפעים מתהליכים אותם מבצעים הדבורים, מסוג הפרחים מהם מופק הדבש ומעונות השנה.

השפעות נוספות של האדם על הדבורה והדבש נגרמות משימוש בחומרים כימיים- אם זה שימוש באותם חומרים לטיפול בכוורת או כדי לטפל בגידולים החקלאיים אשר מהפרחים שלהם אוספות הדבורים את הצוף.

אז מה עושים?
יש שיטות גידול שונות לייצור דבש טבעי ואיכותי. עכשיו אתם יודעים מה לחפש על האריזה 🙂

היה מעניין? שתפו את הפוסט-