דבורה מאביקה פרח, כוורות דבורים ביתיות בי גרין

דבורים ובני אדם

דבורים הן מהחרקים החשובים בעולם. הם ממלאים תפקיד מכריע בהאבקת צמחים, האבקה שעוזרת לייצר את הפירות, הירקות והאגוזים המהווים חלק נכבד מהתזונה שלנו. בבלוג זה נתעמק בהיסטוריה של הדבורים, ממקורותיהן ועד לחשיבותן כיום.

העדויות המוקדמות ביותר לדבורים מתוארכות לתקופת הקרטיקון, לפני כ-100 מיליון שנים. חלות דבש מאובנות ודבורים נמצאו במרבצי ענבר הן באירופה והן בצפון אמריקה. דבורים עתיקות אלה היו ככל הנראה דומות לדבורים של ימינו במובנים רבים, אם כי כנראה היה להן גוף מעט ארוך יותר וכנפיים קצרות.

דבורים היו חשובות לבני אדם במשך אלפי שנים. במצרים העתיקה, הדבורים נתפסו כסמלים של מלכות ולעתים קרובות תוארו באמנות ועל מטבעות. גם ליוונים הקדמונים היה קשר חזק עם הדבורים. האל אפולו, אל השמש במיתולוגיה היוונית, נקשר לעתים קרובות לדבורים. 

בימי הביניים הדבורים נחשבו לסמל של תעשייה ועבודה קשה, ואנשים רבים טיפלו בדבורים כמקור לדבש ושעווה.
בישראל נמצאו שרידי מכוורת קדומה מהמאה ה-15 לפנה”ס, מכוורת בת כ-200 כוורות שפוזרו בין הבתים ברחבי היישוב תל רחוב.
קרבת הכוורת לבתים מייושבים מעידה כי לגידול הדבורים היו שימושים רבים מעבר לרדיית הדבש. החוקרים סבורים שתושבי תל רחוב נהנו גם משעוות הדבורים למגוון תחומים.

כיום, הדבורים מחזיקות בתפקיד משמעותי בפיתוח החקלאות.
עבור גידולים רבים, דבורים חיוניות להאבקה, במיוחד בכדי לייצר כמויות שיכולות להזין אוכלסייה הולכת וגדלה. בתחילת המאה ה-20, כוורנים החלו להשתמש בכוורות שניתן להעביר בקלות למקומות שונים כדי להאביק יבולים. נוהג זה, המכונה גידול דבורים נודד, נפוץ עד היום ומהווה חלק חשוב מהחקלאות המודרנית ואת החלק המרכזי מההכנסות של הדבוראים.

בשנים האחרונות, הדבורים נאלצות להתמודד עם אתגרים רבים. אחד האיומים הגדולים ביותר על הדבורים הוא השימוש בחומרי הדברה, שעלולים להזיק או להרוג דבורים. הרוב הגדול של הכוורת ממוקמות בצורה עונתית בין מטעים שונים דבר החושף אותן לריסוסים רבים כמעט לכל אורך השנה.
גם השימוש ההולך וגובר בחומרים כימיים כגון “אמיטראז”, חומר לטיפול באקרית הוורואה, משפיעים לרעה על הדבורים.
בנוסף שינוי האקלים המתרחש עלינו מעורר דאגה רבה, שינויים קיצוניים ואף קלים יכולים להשפיע על זמינותם של פרחים וצמחים אחרים שדבורים מסתמכות עליהם למזון.
בשנים האחרונות הירידה במספר הדבורים הובילה למאמצים להגן ולשמר את החרקים החשובים הללו, כולל יצירת מקלטי דבורים ושימוש בשיטות חקלאות ידידותיות יותר לסביבה כמו “דבוראות ביתית", גידול דבורים בצורה מקיימת שלא מערבת חומרים כימיים.

למרות האתגרים הללו, הדבורים נותרות חלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית שלנו. ללא דבורים, אספקת המזון שלנו תצטמצם מאוד והאקולוגיה  העדינה שסביבנו תשתנה ללא היכר. על ידי הבנת ההיסטוריה של הדבורים והתפקיד שהן ממלאות בעולמנו, נוכל לפעול כדי להגן ולשמר את החרקים החשובים הללו לדורות הבאים.

היה מעניין? שתפו את הפוסט-