לוגו של בי גרין דבוראות ביתית beegreen
חיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
קבוצת דבורים

תככים ומזימות בעולם הדבורים

אגדות אורבניות מספרות על תקופה שבה נשים שלטו בעולם. אמנם לתקופה זו אין שום הוכחה, אבל נראה שהרבה מאיתנו יסכימו או ירצו להאמין שעולם שנשים שולטות בו יהיה מאוזן יותר ושוויוני, עם פחות אגו ופחות ניצול. אז האם אצל הדבורים המצב שונה? מי בשלטון והאם המציאות טובה יותר?

עולם הדבורים הוא ייחודי ומרתק, עם יחסי כוחות וחוקים משלו.

אז איך זה עובד מבחינת זכרים-נקבות?
נחיל מורכב בעיקר מדבורים פועלות ומלכה אחת. במהלך עונת הרבייה הנחיל ייצר מספר מוגבל של זכרים בשביל להפיץ את הגנים של הכוורת לנחילים חדשים. לאחר סיום תקופת הרבייה, הדבורים יוציאו את הזכרים אל מחוץ לכוורת ויניחו להם לרעוב למוות (!).
הזכרים גדולים יותר מדבורה פועלת, נטולי עוקץ, אינם יכולים לאכול לבד וסך הכל די מוגבלים (מתחיל להזכיר מישהו הא?). הפועלות מאכילות אותם ודואגות לכל מחסורם עד הזמן בו הם נהיים לנטל על הכוורת.

ומה קורה בשלטון הכוורת?
במבט ראשוני נראה שלמלכה יש מונופול על השלטון- היא אחראית על התפתחות הנחיל על ידי הטלה של הביצים שיבקעו ויהפכו לולדות ולפעולות וכן בעונות הרבייה גם לזכרים. הדבורים הפעולות אחראיות לדאוג למלכה- להאכילה, לשמור על חום גופה, על תאי הטלה נאותיים עבורה, ועל התפתחות הולדות.
מהצד השני הן גם יכולות לשלוט במהלכי המלכה. כך שאם הפועלות חשות שמלכתן קצת עייפה (לא מטילה היטב), הן יכולות לגרום לה להטיל ביצה לתא מיוחד הנקרא מלכון. בתא זה תתפתח מלכה חדשה, וכך הם יחליפו את המלכה הקיימת. תהליך זה נקרא- "supersedure"

למלכה יש עוקץ, המשמש אך רק להרג מלכות אחרות. הבת לעולם לא יכולה להרוג את אמה, רק את אחיותיה או מלכות אחרות.
הפועלות חיות בקיץ כ6 שבועות ובחורף כ6 חודשים, המלכה לעומתם יכולה להגיע ל5-6 שנים.
ומה ההבדל שהופך דבורה למלכה או פועלת בעצם?
הסיבה לכך נעוצה בגודל התא ובמזון- בתא המלכון הפועלות מציידות את הולד במזון מלכות שגורם להתפתחות שחלות אצל הולד, ואילו גודל התא יאפשר לגוף המלכה הגדול יותר להתפתח.

מה קורה במקרה בו המלכה מתה?
הדבורים החכמות רוצות המשכיות לגנים שלהן בעולם, במקרה כזה אחת הפועלות תתחיל להטיל ביצים לא מופרות. ביצים אלו יתפתחו לזכרים שיוכלו להפרות מלכה מכוורת אחרת . כך אולי הגנים של הכוורת ימשיכו להתקיים במקום אחר.

ובכן, אחרי סקירה ראשונית זו נראה שעולם הדבורים קצת שונה משלנו. עם חוקים מרתקים ושלטון מעניין.
יש קווי דמיון, אבל יש גם שוני. אין ספק שנקבות הדבורים שולטות ביד רמה ואילו אצלנו ההנהגה היא גברית בעיקרה כבר לפחות 10,000 שנה (מהפכה חלקאית).
לא הגיע הזמן לנסות משהו חדש?

היה מעניין? שתפו את הפוסט-